„Drugi stopień wtajemniczenia” (Czeladnik) – fragment z książki „Wolnomularstwo”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kobierzec drugiego stopnia (na sąsiedniej stronie) ilustruje wysiłek, jaki musi podjąć Czeladnik. W rzeczywistości jest to fragment kobierca pierwszego stopnia, lecz z większą liczbą szczegółów. Jaki fragment? Ten, który wyobraża Mikrokosmos, czyli człowieka. Dwie kolumny widoczne po bokach świątyni są zwieńczone kulami ziemską i niebieską, drabina między nimi przekształciła się w schody. Budowla przedstawia świątynię Salomona, ale możemy spojrzeć na nią przez pryzmat pytania zawartego w Wielkim świetle, Biblii, „Czyż nie wiesz, że jesteś świątynią?” jest więc obrazem kandydata, zaś wchodzenie po schodach oznacza początek mistycznego wstępowania. Środkowa Izba na szczycie schodów jest miejscem, w którym Czeladnik wykonuje większość swej pracy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kłos zboża uważany był w świecie starożytnym za symbol mądrości i oświecenia, toteż posługiwano się nim w różnych rytuałach inicjacyjnych. Tu reprezentuje proces naturalnego dojrzewania, którego częścią jest mistyczne wznoszenie się.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Izby Środkowej strzeże Pierwszy Dozorca. Reprezentuje ona duszę, siedzibę moralności. Litera hebrajska „H” lub łacińska „G” odnoszą się do bóstwa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Drugi Dozorca strzeże podstawy schodów. Hasło, o które prosi wskazuje, że aby wejść na schody trzeba wykonać wcześniej konieczne zadania i mieć właściwą motywację.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Litera „G” (na sąsiedniej stronie) oznacza, zdaniem wielu masonów, Boga (ang. God), na co wydaje się wskazywać ilustracja. Jednak tego rodzaju interpretacja nie ma większego znaczenia np. dla wolnomularza francuskiego.

Niektóre rytuały widzą w niej znak geometrii, piątej wśród siedmiu sztuk wyzwolonych i opisują ją jako „stały postęp nauki, od punktu do linii, od linii do powierzchni, od powierzchni do bryły”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pierwsza wzmianka sugerująca tego rodzaju interpretację pojawia się w tekście rozprawy A Defence of Masonry z 1730 r., w odpowiedzi na rozprawę zatytułowaną Masonry Dissected z tegoż roku.; autor odsyła nas do „Proklusa u Euklidesa”. Proklus mówi, że poruszający się punkt tworzy linię, linia poruszająca się w kierunku do niej nierównoległym tworzy powierzchnię, a powierzchnia poruszając się w taki sam sposób tworzy bryłę. I tak punkt jest tworzywem linii, linia jest tworzywem płaszczyzny, zaś płaszczyzna jest tworzywem bryły. Proklus był ostatnim starożytnym neoplatonikiem, fragment tekstu zaś znajduje się w dziele zaliczanym do renesansowej tradycji hermetycznej i kabalistycznej, toteż można przyjąć, że litera „G” jest neoplatońskim symbolem bóstwa.

W tym pomieszczeniu znajduje się Wszechwidzące Oko, przedstawione także na kobiercu pierwszego stopnia wtajemniczenia; jednak w miejscu, w którym rozpoczyna się mistyczne wstępowanie, jest bardziej wyraziste, ma charakter bardziej osobisty. Decyzje każdego człowieka mają ogromne znaczenie i szybko wywierają wpływ na jego doświadczenie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Trzy narzędzia (u góry) są narzędziami Czeladnika. W odróżnieniu od narzędzi działania należących do Ucznia, są narzędziami próby; każde z nich sprawdza absolutne kryterium, dwa stanowią przeciwieństwa, trzecie określa związek między nimi. Pion (po lewej) odnosi się do korzystania z „licencji”. Poziomica (w środku) odnosi się do „powściągliwości”. Węgielnica (po prawej) utrzymuje dwa poprzednie we właściwej relacji. Według takiej interpretacji można uznać, że wszystkie narzędzia reprezentują zdolność jednostki do moralnego życia.


Dyskusja na temat wolnomularstwa z pisma „Wprost”:

POWRÓT „SZKOTÓW” – WOJCIECH GIEŁŻYŃSKI, [opis rytu oraz rozmowa z TADEUSZEM GLIWICEM, reprezentantem Wielkiej Loży Narodowej Polskiej, masonem rytu szkockiego] Tygodnik „Wprost” nr 4 / 1993 r.

„SZTUKA KRÓLEWSKA” – polemika Ludwika Hassa, „WPROST” nr 7 (534), 14 LUTEGO 1993

„LOŻA REWOLUCJI” – Wojciech Giełżyński [polemika z Ludwikiem Hassem], „WPROST” nr 8 (535), 21 LUTEGO 1993


Inne teksty z prasy ogólnopolskiej:

„Czy bać się polskich MASONÓW?” – MARCIN FABJAŃSKI, „PRZEKRÓJ” Nr 16/3121, 14 kwietnia 2005

„O czym dyskutują masoni? Bioetyka, cyfryzacja i dochód podstawowy dla wszystkich” [JEAN-PHILIPPE HUBSCH – wywiad] – die Welt (14 grudnia 2019) [przedruk za dodatkiem Gazety Wyborczej „Nasza Europa”] 

„Masoni także umierają…” – Wyznania byłego wolnomularza [SERAFIM MIŁORADOWICZ – wywiad] „RUSSKAJA MYSL/CERKOWNO-OBSZCZESTWIENNYJ WIESTNIK” (13 III), „FORUM”, NR 19 (1658) – 11 maja 1997

„Dialogi dam w drodze do kościoła” – serial Netflixa o masonerii, tygodnik „NIE” nr 42 / 2020

„Oddaj fartucha!” (Wolnomularstwo) – ŁUKASZ PIOTROWICZ, tygodnik „NIE” nr 9 / 2020

„Zdelegalizujmy masonerię!” – Stanislas Balcerac (korespondencja z Francji), „Gazeta Warszawska” nr 4 / 2020


Fragmenty z książki: „Wolnomularstwo. Sekrety i symbole masonów, ich historia i znaczenie” – W. Kirk MacNulty, wyd. Arkady, 2007 r.

„Pierwszy stopień wtajemniczenia” – Uczeń

„Trzeci stopnia wtajemniczenia masońskiego” – Mistrz

„Ścieżka wolnomularza” – „Wyższe stopnie” – „Święte Sklepienie Królewskie”

„Kobiety w wolnomularstwie”

„Wolnomularstwo – kabała i alchemia”

„Plan Waszyngtonu”

„Masońskie zagadki i sekrety”

Dodaj komentarz